[ INNLEGG ]

Kreativt Kollektiv - Nyhetsbrev #4: Nationaltheatret + KK

Johanna Holt Kleive
[ FORFATTER ]Johanna Holt Kleive

Vi inviterer dere til noe langt mer enn en fest. Vi inviterer dere til å være med på å skape et øyeblikk Oslo ikke har sett før.

Kjære kollektiv! Det skjer mye spennende på flere fronter nå.

Vi håper dere ikke venter for lenge med å melde dere på festen 7.mai, for her går plassene unna! Påmelding kreves for alle som deltar, siden dette er på dugnad. Det blir intet mindre enn magisk

Etter å ha jobbet intensivt i flere måneder sammen i admin ser vi nå at tiden er inne for at Maria og Johanna tar dette videre, og bygger KK sammen, som medgründere. Samtidig kommer Mari og Frida til å trekke seg ut av admin-gruppa, men ikke fra Kreativt Kollektiv. De vil fortsatt være med som medlemmer og bidragsytere på ulike prosjekter i KK.

Vi er utrolig takknemlige for alt vi fire har fått til sammen, og gleder oss til fortsettelsen. Nå tar Bock og Kleive stafettpinnen videre, med store ambisjoner på vegne av kollektivet. Som vi har snakket om på allmøtet, ønsker vi å utvikle konseptet videre ved å kombinere månedlige fester med noen få, større og mer profesjonaliserte arrangementer i løpet av året.

Og vi har en spennende første nyhet å dele: Vi inviterer dere til noe langt mer enn en fest. Vi inviterer dere til å være med på å skape et øyeblikk Oslo ikke har sett før.

7. august (venter på bekreftelse av dato) overtar Kreativt Kollektiv den nye baren på Nationaltheatret, og sammen skal vi forvandle et av byens mest historiske rom til en levende, sanselig og grenseløs opplevelse.

Dette er første kapittel i en ambisjon om å skape noen få, men større og kuraterte prosjekter i løpet av året, prosjekter som beveger seg fra det lekne laboratoriet vi kjenner, til noe mer ambisiøst, profesjonelt og synlig.

Tenk festivalfølelse midt i byen, tverrfaglige samarbeid, mulighet til å tenke stort, og denne gangen finnes det mulighet for noen midler å leke med, for de som går inn i tydelige fagroller.

Disse prosjektene kommer i tillegg til våre spontane og uformelle fester, som fortsatt vil fungere som et kreativt laboratorium. Samtidig ønsker vi å utvikle noen utvalgte prosjekter som gir rom for fordypning, med et enda tydeligere ansvar og eierskap. Vi, jeg og Maria, skal ikke fortsette å jobbe gratis, det har vi blitt alt for gode til. Akkurat som veldig mange andre kreative. Vi vil jobbe for at KK og våre egne prosjekter skal leve lenge. Da må det bli en bærekraftig og sunn arbeidsplass for oss.

For oss føles det helt i KK’s kompromissløst kreative ånd, at vårt første større prosjekt finner sted på Nationaltheatret, et sted som i seg selv bærer tyngde, høy kvalitet, historie og en egen scenisk kraft. Baren i seg selv er slående, med en romslig terrasse, sterk arkitektonisk karakter og kapasitet med bord og sitteplasser til rundt 300 personer. Det er også her Hedda-prisen ofte arrangeres, da med 350 gjester som står som sild i tønne på terrassen, noe som sier litt om rammen rundt stedet.

Tidspunktet føles også betydningsfullt, sensommeren, akkurat idet byen er i ferd med å skifte tempo. Et mellomrom hvor mennesker er uthvilte, åpne, tilgjengelige og nysgjerrige, og hvor det finnes en

mulighet til å samle ulike uttrykk og praksiser i ett og samme rom. Vi ønsker å fylle dette rommet med kunstnere, håndverkere, kokker, musikere, arkitekter, fotografer og alle de andre som utgjør kollektivet, og la stedet være en aktiv medspiller i det som skjer.

Spørsmålet vi stiller oss er ikke bare hva vi skal lage, men hvordan vi kan bruke Nationaltheatret til å skape en ny type møteplass i Oslo – et sted som trekker inn mennesker som vanligvis ikke oppsøker det, og som gir rommet en ny identitet, om så bare for én kveld.

Vi vil også gjerne åpne prosessen, ikke bare resultatet. Denne gangen henter vi inn krefter utenfra, som kokker vi inviterer fra Frankrike eller Italia. Kanskje skal vi følge dem fra det øyeblikket de lander i Oslo, og dokumentere hvordan de møter de involverte og begynner å jobbe sammen med scenografer, dekoratører, musikere og DJ-er i kollektivet?

På én dag begynner transformasjonen. Et historisk bygg blir snudd på hodet. Dette er ikke bare en fest, men en historie vi forteller i sanntid, hvordan et rom gradvis transformeres gjennom møtet mellom ulike fag, perspektiver og til slutt omsluttes helt i det det fylles av varme mennesker.

Prosjektet vil romme 300–350 gjester, med en balanse mellom kollektivet og et nytt publikum av samarbeidspartnere og besøkende. Ambisjonen er å skape en opplevelse som både er intim og storslått – noe som føles nært og menneskelig, men samtidig har en tydelig visuell og sanselig kraft, forankret i det historiske, det ærverdige og opphøyde, og følelsen av en varm, sen sommerkveld.

Der det gullforgylte er vårt, for en natt.

For å komme dit inviterer vi til en workshop mandag 11. mai klokken 16:00 i baren på Nationaltheatret, hvor alle som ønsker kan delta. (Fremover vil det også bli kollektivet-rabatt i baren på drikke, stedet er virkelig et vakkert sted å benytte som møteplass!)

Dette blir et første møte for å ta inn rommet sammen og la seg inspirere. Inger, som er forretningsutvikler på teateret, vil være til stede. Vi gleder oss veldig til å høre hva dere blir inspirert til å gjøre! Hva vil du vil ta eierskap til? Arkitektur, lyd, visuell identitet, produksjon, historiefortelling eller noe helt annet? Hva er ideen din?

Dette blir utgangspunktet for hvordan vi setter sammen teamene videre og fordeler ansvar på tvers av fagområder. Noen vil gå inn i tydelige lederroller, med mulighet til å forme egne grupper og realisere ideene i praksis, mens andre blir med som del av gjennomføringen – eller opplever kvelden som gjester og heier på hva kollektivet har fått til.

Vi ønsker å bruke dette som en anledning til å åpne kollektivet utover, både gjennom internasjonale samarbeid og ved å invitere inn nye blikk.

Kreativt Kollektiv × Nationaltheatret skal bli en manifestasjon av hva vi kan få til sammen, av hva et kreativt kollektiv faktisk kan skape i et rom med så ærverdige og tydelige rammer, og ikke minst av hva menneskelig kraft midt i Oslo sentrum en lys fredag kan gjøre med deg. Men viktigst av alt, vi skal ha det gøy.

Fokuset vårt er nå fullt rettet mot fest 7.mai, men vi håper flere av dere holder av datoen 11.mai og vil komme på workshop for å pitche ideer! Og så snakker vi gjerne med flere av dere på festen også, om dette spennende vi har i vente. More to come! KK vokser - og vi er alle en del av dette magiske kunstnerfellesskapet som er i ferd med å gjøre seg bemerket<3

Klem fra Johanna & Maria

[ TAGGER ]nyhetsbrev